Under hösten kommer Trädgårdsbutikskedjan BoGrönt byta namn till Sveriges Trädgårdsmästare. Den nya logotypen och namnbytet lanserades på Elmia Garden och anläggningarna kommer att skyltas om succesivt i god tid innan vårsäsongen börjar.
– Vi har arbetat hårt under drygt ett års tid med nytt namn och profil för kedjan. Sveriges Trädgårdsmästare signalerar tydligare att vi står för kunskap och kvalitet samtidigt som det förstärker och lyfter den lokala butikens varumärke i ett sammanhang, säger Kai Christensen, vd för Svensk Trädgårdshandel Ekonomisk förening i ett pressmeddelande.
Butikskedjan Sveriges Trädgårdsmästare består av 29 fristående anläggningar från Vellinge i söder till Skellefteå i norr. Dessutom finns en medlem på Åland som valt att ingå i det svenska samarbetet. Butikerna samarbetar bland annat kring utbildning, marknadsföring och inköp. Medlemsföretagen i Sveriges Trädgårdsmästare omsätter cirka 600 miljoner kronor.
– Det är utmanande att som enskild trädgårdsbutik ta plats i konkurrens med de stora trädgårdsvaruhusen. Genom att alla medlemsbutiker nu enats om att använda det nya namnet räknar vi bland annat med större genomslagskraft i vår marknadsföring och dessutom en tydligare positionering på marknaden, säger Kai Christensen.
Källa: Sveriges Trädgårdsmästare