Det norska företaget Plantagen med över 40 butiker i Sverige startar under våren outlet-butiker under det egna varumärket Garden Outlet. De kommer att ersätta nuvarande Plantagen-butiker i skånska Staffanstorp, Slagsta utanför Stockholm samt Tagene vid Göteborg.
Utbudet i de nya outlet-butikerna kommer att variera men planen är att erbjuda såväl inomhusväxter och säsongsblommor som möbler, krukor och andra produkter. Staffan Bengtsson är projektledare och butikschef för Garden Outlet och beskriver satsningen som ett sätt för Plantagen att lätta på sina lager.
– Våra lager är fulla av kvalitetsprodukter som vi nu gör tillgängliga till ett lägre pris. Det är bra att de blir sålda, både för miljön och för vårt eget lagersaldo, säger han.
De tre outlet-butikerna öppnar samtidigt under mars-april och kommer att överta nuvarande Plantagen-lokaler och fungera som självständiga butiker. Att de hamnar i just Staffanstorp, Slagsta och Tagene förklarar Staffan Bengtsson med att de är handelscentra med god tillgänglighet som tidigare haft liknande utbud och där det finns en god kundtillströmning.
Förutom tre de outlet-butikerna i Sverige kommer ytterligare en att öppnas utanför Oslo i Norge. Men utöver det finns inga planer på att öppna fler, vare sig i Sverige, Norge eller Danmark.
Parallellt med outlet-satsningen öppnar Plantagen dessutom en stor pop up-butik i Sickla, sydöstra Stockholm, på 1 800 kvadratmeter. Med start i april kommer den att ha större fokus på plantor och trädgårdsredskap med betoning på säsongsprodukter och ska stärka företagets utbud av trädgårdsprodukter och heminredning i området.
Av Lisa Ising