Många ungdomar uppfattar utbildningar inom lantbruk som ett smalt val och få ser de gröna näringarna som en framtidsbransch. Det visar resultat från Ungdomsbarometern som undersökt ungas syn på studier och arbete inom de gröna näringarna. Undersökningen har gjorts på uppdrag av Jordbruksverket i myndighetssamverkan för ett hållbart jordbruk.
– Det finns en stor bredd av yrken inom jord- och skogsbruk, djurhållning och trädgård som jag tror skulle vara lockande för ungdomar om de bara kände till dem. Det sker mycket teknisk innovation i branschen, samhällsnytta och hållbarhetsfrågor är ständigt närvarande. Lantbruk borde ses som en framtidsbransch – alla behöver ju mat. säger Sofia Blom, utredare vid Jordbruksverket.
Kunskapen om vilka jobb som finns kopplat till lantbruk är låg och bilden av hur jobben ser ut är i många fall förlegad. Ungdomar i allmänhet associerar i första hand lantbruk med småskaligt jordbruk. ”Jag tänker på en mindre gård som ägs av typ ett par tillsammans” svarar en 16-årig kille i undersökningen. I andra hand tänker man på stora lantbruk och få tänker alls på möjligheten att vara anställd. Intresset för att jobba som lantbrukare ligger på 5–6 procent hos det totala antalet ungdomar och har varit på den nivån i över tio år.
– Att ungdomar uppfattar naturbruksprogrammet som smalt är problematiskt eftersom många idag vill hålla flera dörrar öppna. Du kan få jobb direkt efter utbildningen, eller vidareutbilda dig på yrkesskola och högskola, säger Sofia Blom.
Naturbrukselever vittnar också om negativa attityder från jämnåriga och vuxna. Flera uppger att vuxna i skolan avrått dem från att läsa naturbruksprogrammet.
I kontrast till den negativa bilden från utomstående är eleverna som faktiskt går naturbruksprogrammet mycket nöjda med sitt val. Enligt Ungdomsbarometern är unga generellt väldigt intressestyrda och intresse för framförallt djur, motorer och maskiner verkar vara en stark drivkraft hos naturbrukselever.
För att sprida kunskap om bredden i de gröna näringarna och inspirera fler att söka sig till branschen genomför Landsbygdsnätverket, där Jordbruksverket är en aktör, kampanjen Jordens bästa. Kampanjen vill sätta ljuset på de som producerar vår mat av den anledningen att de är för osynliga. För att unga ska kunna välja ett yrke måste de veta att det finns.
Ungdomsbarometern har dels använt befintliga data, dels gjort nya undersökningar med hjälp av fokusgrupper och djupintervjuer med gymnasieungdomar och unga yrkesverksamma.
Källa: Jordbruksverket